”Vaate voi saada useammankin elämän.”

Onko kiertotalouteen perustuva yritys ja kannattava kasvustrategia mahdollinen yhdistelmä toteuttaa? Pure Waste Textiles Oy on todistanut, että menestys on saavutettavissa.

 

Hyvässä kasvuvauhdissa oleva Pure Waste valmistaa vaatteita 100 %:sti kierrätetyistä materiaaleista. Yritys ei tyydy vain kertakierrätykseen, vaan tähtäimessä on antaa vaatteelle uusi elämä yhä uudelleen ja uudelleen. Mitä tällainen liiketoiminnan kasvattaminen kansainväliseksi menestystarinaksi vaatiikaan kestävän kehityksen periaatteella? Ensinnäkin asenteen ja näkemyksen on oltava kohdillaan. Lisäksi kaivataan vankkaa perustaa jokapäiväiseen työhön.

Kestävän kehityksen periaate kaipaa rinnalleen aina toimivan strategian. Millaisen strategian ja strategian toteutuksen tällainen pk-yritys tarvitsee kansainvälisen toiminnan kasvun tueksi? Kiertotalous on nouseva trendi, mutta millaisia verkostoja ja ekosysteemejä liiketoiminta vaatii? Miten prosessit ja liiketoiminta saadaan ekologiselle tasolle, jolla yritys kuluttaa vähemmän kuin tuottaa?

 

”Haluamme omalla toiminnallamme myös inspiroida ja kannustaa muitakin yrityksiä kohti kestävää kehitystä ja parempaa tulevaisuutta.”
– Jukka Pesola, Pure Waste Textiles Oy –

 

Katso, kuutele ja poimi kehityksen hedelmiä omaan toimintaasi mielenkiintoisesta Innoman Talk Show’sta. Pekka Bergin vieraana on Pure Waste Textiles Oy:n Jukka Pesola.

 

 

Löysitkö yhtymäkohtia Innoman Talk Show’sta yrityksenne liiketoimintaan?

 

Pienestä suureksi:

  • Autotallista kaikki lähti: saman henkinen kaveriporukka tulkitsi tulevaisuutta heille luontaisella tavalla
  • Perustajaosakkailla oli selkeä näkemys tulevaisuuden trendeistä: kestävä kehitys ja kiertotalous

Strategia:

  • Yrityksen strategia on ollut kasvaa orgaanisesti tulorahoituksella
  • Ensimmäinen askel oli Costo Oy, joka teki ylijäämämateriaaleista kankaita
  • Uudentyyppinen tuotantoteknologia oli synnytettävä, jotta tuotantomäärää pystyi skaalautumaan kasvavaa liiketoimintaa vastaavaksi. Pure Waste Textiles Oy syntyi
  • Uusi tavoite: kasvuloikka yli 10 M€:n liikevaihtoon
  • Uusi strategia: Toiminta tavoitteen mukaiseksi: asiakassegmenttien määrittely, resurssien ja prosessien tehokkaampi käyttö, tietojärjestelmien uudistaminen, tarjoaman ja liiketoimintamallin määrittely
  • Henkilöstön sitouttaminen uudistumiseen

Kiertotalous ja liiketoiminta:

  • Kasvun, strategian liittyminen kiertotalouteen
  • Kiertotalouden seuraava sukupolvi nousee esiin, jossa tarvitaan laajaa koko ekosysteemin yhteistyötä
  • Kiertotalous on trendi, jossa yksi yritys voi vain vähän vaikuttaa kokonaisuuteen
  • Verkostoituminen ja yritysyhteistyö sekä innovaatiotoiminnan eri tahot tärkeitä
  • Innovaatioekosysteemiin kuuluvat: yritykset, julkinen taho toimijana ja rahoittajana sekä akateeminen tutkimus

 

Lue myös tarinamme, miten Pure Wasten kasvupohja laitettiin kuntoon.

 

Tee yrityksesi tavoitteista totta.

Varaa ilmainen asiantuntija-arvio