Kynix Oy:n ja Innomanin yhteistyö lähti siitä, että Kynixissä haluttiin kättä pidempää arjen toimintaan. Yhteistyössä otettiin kantaa siihen, miten jatkossa kehitetään, markkinoidaan ja tehdään jatkosuunnitelmia.
”Asiakkaita on tullut lähestyttyä eri tavalla”, summaa Ville Lehtinen Kynixiltä projektin tuloksia.
Projektissa keskeisenä oli käsitellä liiketoimintamallin näkökulmasta tapaa, jolla Kynix ajattelee tarjoamaansa ja miten se esitellään asiakkaille. Projektissa tehtiin kolmitasoinen asiakasluokittelu sen mukaan, kuinka hyvin Kynixin asiakas osaa argumentoida omasta liiketoimintamallistaan. Tämän pohjalta luotiin kolmitasoinen Kynix-tarjoama, jossa korostuvat arvolupaus, arvon tuotto ja arvon luonti.
Konkreettisia työkaluja arjen toimintaan ja markkinointiin
Yhteistyössä tavoiteltiin helposti noudatettavia ja konkreettisia työkaluja Kynixin arkeen. Tavoitteeksi nostettiin selkeät askelmerkit, kuinka seuraavat vuodet kehitetään, kuinka järjestetään markkinointi ja näille konkreettinen roadmap.
”Innomanin kanssa oli antoisa reissu”, kiittelee Lehtinen. Hän koki, että Innomanilta tuli paljon mielenkiintoista infoa kaikenlaisiin asioihin, joita ei itse osana yritystä pysty huomaamaan.
Ville Lehtinen nostaa esille sen, että samoihin asioihin keskitytään kuin ennenkin, mutta tapa tehdä se on erilainen. Kynixin visiota muotoiltiin ja konkretisoitiin yhteistyössä, vision tarkennuksen myötä selkiytyi miten asioita kannattaa esittää tai esimerkiksi esitys muotoilla. Merkittäväksi muutokseksi Lehtinen koki sen, millä tavoin tarjouslaskentaohjelman tuoman arvon voi esitellä asiakkaalle. Jo myyntiprosessin aikana Kynix selvittää asiakkaan tarjouksen tekemiseen liittyviä tunnuslukuja ja konsultoi tarjousprosessin tehokkuutta verrattuna toimialan keskiarvoihin. Konkreettisina toimina Kynixissä on ollut myös se, että tuotekehityspuolta on muutettu ja yksinkertaistettu.
Kynixissä tiedetään, että he pystyvät tarjoamaan tehokkaampia ratkaisuja ja uudenlaista teknologiaa metallialalle. Yhdessä Innomanin kanssa muotoiltiin kuitenkin paremmat raamit tuotteen ympärille ja käsiteltiin sitä, miten yritys jatkossa saa arvon myös asiakkaan tietoisuuteen.
”Voin suositella Innomania kyllä muillekin”, kehuu Lehtinen. Hän kuvaa yhteistyötä helpoksi, asiantuntevaksi ja joustavaksi. ”Innomanissa meidät otettiin hyvin huomioon ja palvelu oli aulista. Olemme yhteistyön jälkeenkin jatkaneet niillä linjoilla, mitä kehitimme Innomanin kanssa.”
Kaipaatko asiantuntija-apua oman liiketoimintanne vauhdittamiseen?