Sähkölehto säästi 1,5 vuotta työaikaa – 2640 tuntia enemmän asiakastyöhön

Sähkölehto Oy

Sähkölehto on sähkötekninen tukkukauppa, joka tarjoaa teollisuuden ratkaisumyyntiä kumppanuusperiaatteella asiakkailleen. Sähkölehdon toiminnan perustana ovat kattava tuotevalikoima, tekninen asiantuntemus ja pitkäaikainen kokemus.

Liikevaihto 2023

6,5 M€

Henkilöstömäärä

14

Perustamisvuosi

1954

Projektilla saavutetut hyödyt

10 % työaikasäästöt yrityksen prosesseissa ja järjestelmäkustannusten puolittuminen

Sähkölehdon ERP-hankinnan taustat

Sähkölehdolla oli puhuttu uuden ERP-järjestelmän tarpeesta jo useita vuosia. Yrityksellä oli käytössä useita erillisiä järjestelmiä, jotka eivät integroituneet keskenään, mikä aiheutti merkittäviä työaikahaittoja, kun tietoja piti siirtää järjestelmästä toiseen. Kun ERP-hankinta päätettiin, haluttiin toteutus tehdä huolella, joten kokenut ERP-konsultti Venla Berg Innomanilta otettiin mukaan tukemaan järjestelmän hankinnassa.

Huolellinen suunnittelu avainasemassa

Suunnittelu aloitettiin kartoittamalla Innomanin kanssa Sähkölehdon kaikki prosessit yhdessä niitä toteuttavien työntekijöiden kanssa. Tämän avulla tunnistettiin liiketoiminnan pullonkaulat sekä työvaiheet, joissa voitaisiin saavuttaa työaikasäästöjä.

Suurimmat haasteet olivat myynti- ja tarjousprosesseissa, joissa CRM- ja ERP-järjestelmät eivät olleet yhteydessä. Tilaus piti syöttää ERP-järjestelmään alusta asti uudelleen, ja yrityksellä oli kaksi eri asiakasrekisteriä, jotka erosivat toisistaan. Lisäksi tarjousvaihe sisälsi paljon manuaalista työtä. Tärkeänä tavoitteena projektissa oli myös parantaa työmukavuutta, jotta enemmän aikaa jäisi tuottavalle työlle eikä byrokratialle ja tietojen tallentamiselle.

Teknologian ja kumppanin valinta

Prosessien kartoittamisen jälkeen siirryttiin valitsemaan järjestelmää, joka tukisi Sähkölehdon toimintaa ilman turhia kustomointeja.

Sähkölehto tutustui yhdessä Innomanin kanssa erityyppisiin tietojärjestelmiin ja teknologioihin. Tietojärjestelmätoimittajat demosivat järjestelmiä yhdessä määriteltyjä tavoiteprosesseja vasten. Sähkölehdon valinta oli Odoo.

Odoo erottui kilpailijoista, koska sen perusominaisuudet vastasivat suoraan Sähkölehdon tarpeisiin. Lisäksi Odoon selkeä ja intuitiivinen käyttöliittymä teki siitä käyttäjäystävällisen valinnan.
Järjestelmätoimittajan valinnassa painotettiin arvojen yhteensopivuutta ja pitkäaikaista kumppanuutta. Avoin.Systemsin asiakaslähtöinen toimintatapa ja pyrkimys välttää kustomointeja teki siitä Sähkölehdolle houkuttelevimman vaihtoehdon.

Onnistunut Odoo-käyttöönotto

Odoon käyttöönotto sujui Sähkölehdolla vaivattomasti, koska siihen panostettiin huolella. Mahdolliset ongelmakohdat ennakoitiin ja ratkaistiin yhteistyössä Avoin.Systemsin kanssa. Innoman tuki Sähkölehdon käyttöönottoprojektia osallistumalla määrittelyvaiheeseen sekä tukemalla testausta ja käyttöohjeiden tekemistä. Yksityiskohtainen käyttöohje teki käyttöönotosta sujuvan ja varmisti, ettei työntekoa tarvinnut keskeyttää.

Hyvä ennakkosuunnittelu oli onnistumisen avain, ja työntekijöiltä ei tullut negatiivista palautetta. Myyntityö on helpottunut ja tarjousten tekeminen on aiempaa nopeampaa, kuten oli tavoitteena.

ERP-projektin ROI ja työaikasäästöt

Uudet prosessit ja Odoon käyttöönotto on tuonut Sähkölehdolle merkittäviä työaikasäästöjä, erityisesti tuotetietojen hallinnan ja myynti- ja tarjousprosessin osalta.

Tarjousvaiheessa Sähkölehto on säästänyt 0,7 henkilötyövuotta Odoon avulla, ja koko järjestelmän osalta säästöt ovat 1,5 henkilötyövuotta. Tämä tarkoittaa jopa 10 % työaikasäästöä koko yri-tyksen tasolla.

Vapautunut työaika voidaan nyt hyödyntää asiakastyöhön, joka tuo suoraa lisäarvoa.

Säästöt järjestelmäkuluissa

Odoo on tuonut Sähkölehdon hinnoitteluun läpinäkyvyyttä ja lisenssit ovat tehneet kuluista ennakoitavia. Järjestelmäkulut ovat pudonneet jopa 50 % Odoon käyttöönoton myötä, mikä on merkit-tävä säästö.

Tulevat versionkorotukset voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti, sillä ylimääräiset kustomoin-nit on minimoitu, ja järjestelmän perusominaisuudet kattavat tarpeet. Järjestelmää valittaessa on-kin huomioitu sen pitkäikäisyys ja skaalautuvuus.

Kuinka Odoo tukee Sähkölehdon asiakaskokemusta

Sähkölehdolle tärkeä prioriteetti liiketoiminnassa on luotettavuus ja ajallaan toimitetut tilaukset. Odoo-järjestelmä tukee tätä prosessia, varmistaen, että toimitukset asiakkaille tehdään täsmällisesti toivotun aikataulun mukaisesti.

Yhteistyö Innomanin kanssa

Innomanin ja Sähkölehdon yhteistyö alkoi Sähkölehdon strategian tarkastelusta ja nykyprosessien haasteiden kartoittamisesta. Tämän pohjalta avainhenkilöiden kanssa suunniteltiin, miltä prosessit näyttäisivät tavoitetilanteessa.

Näiden perusteella luotiin prosessikuvat, joissa keskeisenä osana huomioitiin, miten tietojärjestelmien tulisi tukea toimintaa. Tältä pohjalta muodostettiin myös järjestelmien vaatimusmäärittelyt, joiden perusteella etsittiin Sähkölehdolle sopivaa ERP-ratkaisua.

Ennen järjestelmävalintaa Sähkölehto laski yhdessä Innomanin kanssa tavoiteprosessien tuomat potentiaaliset työaikasäästöt ja euromääräiset säästöt. Hyötylaskenta ohjasi ERPin valintaa ja teki näkyväksi, mihin toiminnallisuuksiin on erityisesti paneuduttava demoissa.

Venlan soittaessa Miikalle 3 viikkoa Odoon käyttöönoton jälkeen, jo siinä vaiheessa myyjiltä oli tullut hyvää palautetta ja uuden järjestelmän avulla tarjousten teko on paljon sujuvampaa.

Miika Lehto:

Venlan osaaminen ERP-projekteissa, yhdistettynä hänen suoraan lähestymistapaansa, toi meille juuri näitä arvokkaita tuloksia.”

Katso video.

 

Venla Berg

toimitusjohtaja, prosessikehittäjä, ERP-konsultti
+358 500 443 731
venla.berg@innoman.fi