VIERASKYNÄ: Muutoskaaoksesta johdonmukaiseen uudistumiseen
Työmme on nykyään ajallisesti ja paikallisesti pirstaleisempaa. Lisäksi prosesseihin, jotka olivat ennen puhtaasti organisaation sisäisiä, kytkeytyy yhä useammin ulkopuolisia tahoja kuten asiakkaita, alihankkijoita ja ulkopuolisia konsultteja.
Söikö kasvu yrityksesi eväät?
Asiakas, tai potentiaalinen sellainen, soitti ja halusi keskustella. Mielen päällä oli monenlaisia asioita. Kertoili yrityksensä arjesta ja kehittämistarpeista. Yritys oli kasvanut jo useita vuosia. Aikaisemmin tehtiin…
Kun aika on
Muistan lukeneeni vuosia sitten artikkelin, jossa näyttelijä kertoi uransa alkuvaiheessa saamastaan palautteesta. Kyseinen näyttelijä oli epäröinyt roolihahmonsa sisäistämisen kanssa, ilmaisu ei ollut kohdillaan…
Kaupallistammeko innovaatioita?
Rinteen hallituksen hallitusohjelmaan nojaavassa valtion talousarvioesityksessä 2020 on kohta: ”Tieteen taso, vaikuttavuus ja innovaatioiden kaupallistettavuus paranevat”. Mikä tässä lauseessa häiritsee innovaatioasiantuntijaa?
Verkostoista uutta virtaa pk-yrityksiin
Hyvä ystäväni Prof. Heikki Kleemola työskenteli pitkään VTT:llä mm. Tuotteet ja tuotanto -tutkimusalueen johtajana. Kerran jutellessamme hän kertoi asiakkaasta…
Aivotutkimuksen avulla parhaisiin innovaatiohin
Parin viime vuosikymmenen aikana aivotutkimuksen avulla on saatu valtavasti uutta tietoa ihmisen käyttäytymisestä. Kun aiemmin vain lääkärit pääsivät katsomaan ihmisen kallon sisään, nykyisin aivojen rakennetta ja toimintaa…
Miten tuotan arvoa asiakkailleni?
Mistä tiedän, että olen hyödyksi asiakkaille ja työkavereille? Mietin säännöllisesti työtehtävieni tärkeyttä ja järjestystä, jotta varmistun, että teen oikeita asioita, joilla…
Miksi kukaan ei kysy mitään?
Tuota olen monesti aiemmin ihmetellyt itsekin esiteltyäni tiimilleni uuden idean. Mikä siinä kysymisessä on niin vaikeaa? Kysymykset koetaan helposti haasteena…